فهرست فراز تماشا

نشریه صوتی تصویری انجمن فرهنگی ایران زمین

فهرست فراز تماشا

نشریه صوتی تصویری انجمن فرهنگی ایران زمین

[A39] وسایل کمتر، خوشحالی بیشتر (گریم هیل) با زیرنویس پارسی



طراح و نویسنده، گراهام هیل می‌پرسه: آیا وسائل کمتر، در یه جای‌ کوچکتر می‌تونه رضایت بیشتری به ارمغان بیاره؟ او این مساله را برای اینکه فضای کمتری اشغال بشه مطرح میکنه، و سه قاعده برای بازنگری زندگیمان ارائه می‌ده.
اینجا ببینید (توجه :  در گزینه Subtitle   واقع در زیر فیلم ، زیرنویس  Persian  را انتخاب کنید )

توی این جعبه چیه؟ هر چی که هست باید خیلی مهم باشه، چون من با اون سفر کرده‌ام، جابه‌جاش کرده‌ام از یه آپارتمان به آپارتمان دیگه و آپارتمان دیگه. 0:30 ( خنده تماشاگران) 0:32 ( تشویق تماشاگران) 0:35 به نظر آشنا میاد؟ میدونستید ما آمریکایی‌ها حدود سه برابر فضای بیشتر از چیزی که پنجاه سال پیش داشتیم، داریم؟ سه برابر. خب شاید فکر کنید، با این‌همه فضای بیشتر، ما می‌تونیم جای بیشتری برای همه وسایل‌مان داشته باشیم. نه. صنعت جدیدی در شهر ایجاد شده، یه صنعت 22 میلیارد دلاری با فضای 2.2 میلیارد فوت مربعی برای انبارهای شخصی. خب، فضای ما سه برابر بیشتر شده، اما چنان خریدارهای خوبی شدیم که باز هم جای بیشتری نیاز داریم. خب این به کجا ختم میشه؟ بدهی‌های فراوان روی کارت اعتباری، و یه دنیا تاثیرات زیست‌محیطی، و شاید اتفاقی نباشه، که سطح رضایت ما همسطح پنجاه سال گذشته‌ است. 1:22 بسیار خوب، من اینجا هستم که بگم راه بهتری هم هست، که در آن کمتر عملا می‌تونه با بیشتر برابر باشه. شرط می‌بندم که بیشتر ماها در برخی موارد شادی حاصل از کمتر را تجربه‌ کرده‌ایم: [مثلا در] کالج-- در خوابگاه‌تان، هنگام سفر- در یک اتاق هتل، در اردوگاه- اساسا" بدون هیچ چیز، یا شاید در یک قایق. اون مورد برای شما هرچه که بوده، شرط میبندم، در کنار چیزهای دیگر، به شما آزادی بیشتر و وقت بیشتری داده. خب من می‌خوام بگم که وسائل کمتر و فضای کمتر مساویه با یک جای کوچکتر. در واقع این یه روش بسیار عالی برای پس‌انداز یه مقدار پوله. و به شما راحتی بیشتری در زندگیتون میده. 2:02 به همین خاطر، من پروژه‌ای را شروع کردم به نام " اصلاح زندگی" در وب سایت lifeedited.org تا این موضوع را پیش ببرم و راه‌حل‌های بزرگی در این حوزه پیدا کنم. قدم اول: مساله آپارتمان 420 فوت مربع و انباشته از وسایلم در منطقه منهتن را با شرکای Mutopo and Jovoto.com در میان گذاشتم. من همه اینها را خواستم-- دفتر کار خانگی، فضای غذاخوری برای ده نفر، جایی برای مهمانان، و همه وسائل کایت سواریم. با بیش از 300 طراح داخلی از سراسر جهان، من جعبه جواهر کوچکم را به‌دست آوردم. با خرید یک خونه 420 فوت مربعی( 39 متر مربعی) به جای یه خونه 600 فوت مربعی(56 متر مربعی)، بلافاصله 200 فوت مربع صرفه‌جویی کرده‌ام. فضای کوچکتر تجهیزات کوچکتری می‌خواد-- اینجا هم یه مقدار دیگه پول صرفه‌جوئی میشه، و در کنار آن تاثیرات زیست‌محیطی کمتری هم ایجاد میشه. و چون این واقعا" برای یک مجموعه لوازم گلچین شده -- یعنی وسائل مورد علاقه من--طراحی شده بود و واقعا برای من طراحی شده بود، من از اینکه آنجا زندگی می‌کنم خیلی هیجان‌زده هستم. 2:56 خب، چطور میشه کوچک زندگی کرد؟ سه رویکرد اصلی هست. اول از همه، باید بیرحمانه اصلاح کنی. ما باید شاهراه‌های زندگیمان را پاکسازی کنیم. و این تیشرت که چند ساله نپوشیدمش؟ وقتشه که بندازمش دور. باید چیزهای زائد را از زندگیمون بندازیم بیرون، و باید یاد بگیریم که مانع ورود آنها بشیم. باید قبل از هر خرید فکر کنیم. و از خودمان بپرسیم، " آیا خرید این واقعاً منو خوشحال‌تر خواهد کرد؟ حقیقتاً؟" به هرترتیب، ما باید خرید کنیم و یه سری وسائل عالی داشته باشیم. اما وسایلی می‌خوایم که چند سال آنها را دوست داشته باشیم، نه صِرف یک وسیله. 3:33 دوم: عبارت تاکیدی جدید ما: کوچیک جذابه. ما بهر‌ه‌وری فضا را می‌خوایم. ما وسایلی رو می‌خوایم که برای استفاده در مدت زمان زیاد طراحی‌شده باشن، نه صرفا برای یه مورد نادر. چرا یک اجاق گاز شش شعله داشته باشیم وقتی که از سه تای آن هم به ندرت استفاده می‌کنیم؟ خب ما چیزهایی رو می‌خوایم که مجموعه باشن و توی هم جا بشن، چیزهایی رو می‌خوایم که روی هم جمع بشن، دیجیتالیزه باشن. می‌تونید کاغذ، کتاب ، فیلم بردارید و بعد ناپدیدش کنید-- این جادوئیه. 4:01 و سرانجام اینکه، ما فضاها و وسایل خانه چند منظوره می‌خوایم-- یک روشویی که با یه توالت ترکیب شده، میز غذایی که تبدیل به تخت خواب میشه-- همان فضا، یک میز کناری کوچک که قابل بزرگ شدن برای نشستن ده نفر است. در اینجا در طرح برنده "اصلاح زندگی" در بازسازی یک خانه، ما یک دیوار متحرک را با اثاثیه متحرک ترکیب کردیم تا فضای بیشتری داشته باشیم. به میز قهوه نگاه کنید-- این میز از طول و عرض به اندازه نشستن ده نفر بزرگ می‌شه. دفتر کار من تا شد و کنار رفت، به آسانی پنهان شد. تخت خوابم با اشاره دو انگشت از دیوار بالا رفت. مهمانان؟ دیوار متحرک را حرکت بدید، و چندتا تخت تاشده برای مهمانان داشته باشید. و البته، سینمای خانگی من. 4:43 خب من نمیگویم که همه باید در 420 فوت مربع فضا زندگی کنن. اما منافع اصلاح زندگی را در نظر داشته باشید. از 3000 به 2000 از 1500 به 1000 فوت مربع. بیشتر ماها، شاید همه ما، برای چند روزی در اینجا با چند تا چمدان، با یک فضای کوچک، در یک اتاق هتل شاید خیلی خوشحال باشیم. بنابراین، وقتی به خانه میروید و از در وارد می‌شید، یک ثانیه صبر کنین و از خودتان بپرسین، " آیا میتوانم "زندگیم را به سبک کوچکتر اصلاح" کنم؟ آیا اینکار به من آزادی بیشتری میده؟ شاید یک کم وقت بیشتر؟ 5:16 توی این جعبه چیه؟ این واقعا" مهم نیست. میدونم که بهش نیاز ندارم. در جعبه شما چیه؟ شاید، فقط شاید، کمتر بتوانه با بیشتر برابر باشه. بنابراین، اجازه بدید جا را برای وسائل خوب فراهم کنیم.